9 dingen die je moet doen met elke blogpost voordat je op publiceren klikt.

9 dingen die je moet doen met elke blogpost voordat je op publiceren klikt

Blogposts schrijven is geen grap. Ik denk dat we het daar wel over eens zijn. Er komt heel wat bij kijken en je moet met een heleboel dingen rekening houden en doen. Jij bent de contentmaker, redacteur, marketeer, SEO-specialist en zoveel meer. Je vindt het waarschijnlijk leuk om te doen want anders was je niet met bloggen begonnen. Jij wilt geweldige teksten schrijven en met de volgende tips ga ik je daarbij helpen. Deze 9 dingen moet je doen met elke blogpost voordat je op publiceren klikt.

Je wilt dat jouw blogpost gevonden en gelezen gaat worden

In deze blogpost deel ik 9 dingen die je moet doen voordat je op publiceren hebt geklikt. Je zult misschien denken, moet ik dat allemaal doen? Het antwoord is ja! Als je wilt dat jouw blogpost gevonden en gelezen gaat worden, zul je er toch echt aan moeten geloven. Maar geen paniek, veel van deze stappen kun je vrij snel uitvoeren. En als je al zoveel moeite gaat doen om een blogpost te schrijven, waarom zou je dan niet een paar extra minuten de tijd nemen om ervoor te zorgen dat het meteen een echte killing blogpost gaat worden?

9 Dingen die je moet doen met elke blogpost voordat je op publiceren klikt:

1. EEN AANTREKKELIJKE OVERTUIGENDE TITEL VOOR JE BLOGPOST

Deze bevat zoekwoorden of woordgroepen. Een woordgroep is een opeenvolging van woorden die bij elkaar horen. De titel moet meteen duidelijk maken waar jouw bericht over gaat. Zo overtuig of moedig je iemand aan om door te klikken. De titel van je bericht is misschien wel het belangrijkste onderdeel om meer lezers voor je bericht te krijgen. Ook al is de tekst killing, maar is de titel zwak dan zullen mensen niet zo snel doorklikken. Nou daar gaan je lezers.

Bedenk je daarentegen een overtuigende titel dan zorg je ervoor dat meer mensen het gaan bekijken.

Ga je ook nog eens zoekwoorden toe voegen, dan optimaliseer je jouw bericht voor zoekmachines. De kop is niet te vergeten ook zeer belangrijk voor ‘SEO’, dus zorg er voor dat je een zoekwoord of woordgroep in je titel opneemt.

2. VERDEEL JE TEKST IN KLEINERE ALINEA’S MET KOPPEN

Wanneer ik een blog tegenkom met enorm lange alinea’s dan klik ik het zo weer weg. Ook al staat er informatie in waar ik naar op zoek was. En zo denken de meeste lezers ook. Probeer daarom 5-6 regels tekst in de alinea’s op te nemen en geef deze ook koppen. Men wilt meteen duidelijk zien waar het over gaat.

Veel mensen scannen de tekst en beslissen dan of ze blijven en de blogpost daadwerkelijk gaan lezen of dat ze maken dat ze snel weer weg zijn. Door ellenlange alinea’s met tekst zonder koppen is het moeilijk voor lezers om te zien waar het bericht eigenlijk over gaat.

3. LINK NAAR EERDERE BLOGPOSTS

Het is zeer belangrijk om in een nieuwe post naar eerdere berichten te linken. Steeds wanneer je een bericht schrijft waarin een onderwerp wordt genoemd waar je eerder over hebt geschreven, kun je teruglinken naar dat vorige bericht. Dit noemen ze deeplinken. Het geeft je lezers meer informatie over je onderwerp, maar het houdt mensen ook langer op je website. Twee vliegen in één klap!

4. SEO VOOR AFBEELDINGEN

Het is belangrijk dat de afbeeldingen die je gaat gebruiken, passen bij het onderwerp van je blogpost. Met SEO voor afbeeldingen bedoel ik het optimaliseren van de afbeeldingen zodat ze beter gevonden worden door Google. Zoekmachines analyseren niet alleen tekst, maar ook afbeeldingen. Zoeken mensen op afbeeldingen dan kunnen ze via jouw foto doorklikken naar jouw website.

Optimaliseren van de afbeelding is simpelweg gewoon de afbeeldingsnaam wijzigen in iets dat het zoekwoord van je blogpost bevat. In plaats van bijvoorbeeld ‘IMG_1309.jpg’ kan de naam van de afbeelding bijvoorbeeld ‘pannenkoeken.jpg’ zijn. Er moeten natuurlijk wel pannenkoeken op de afbeelding staan.

Zorg er ook voor dat je de juiste rechten hebt voor de foto’s die je gaat gebruiken. Je mag niet zomaar zonder toestemming een foto op je website plaatsen.

Doe je dit toch, dan kan je hier een hoop problemen mee krijgen. Als de rechthebbende er achter komt dat je zonder toestemming zijn of haar foto’s gebruikt, kun je een hoge boete krijgen. Let dus goed op!

Maak dus je eigen foto’s passend bij de tekst. Of download ze van websites die de foto’s gratis aanbieden. Voorbeelden van dit soort websites zijn Unsplash, Pexels, Pixabay en Picjumbo. Let alsnog wel op de rechten voor je een foto download. Gewoon even goed lezen.

6. “ALT-TEKST” TOEVOEGEN AAN AFBEELDINGEN

De alt-tekst is een korte beschrijvende tekst voor je afbeelding. Voeg deze altijd toe! Het toevoegen van een alt-tekst word vaak overgeslagen door bloggers. Jij moet deze fout vooral niet maken.

Deze korte tekst word verwerkt in de broncode van je bericht maar zie je niet in je bericht terugkomen. Zoekmachines lezen de broncode en wanneer je zoekwoorden hebt toegevoegd aan de alt-tekst maak je jouw tekst/afbeelding meer vindbaar. Het toevoegen van een alt-tekst kost je geen extra tijd, maar is wel belangrijk is om je blog hoger te laten scoren in de zoekresultaten.

7. VOEG EEN UITGELICHTE AFBEELDING TOE

Een uitgelichte afbeelding of ook wel featured image genoemd is een hoofdafbeelding die je toevoegd aan je blogpost. Deze afbeelding zien mensen wanneer ze op jouw website terechtkomen. Een soort uithangbord en vat meestal het hele artikel in een afbeelding samen.

8. ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE

Zoekmachine optimalisatie oftewel SEO is een absolute must en mag niet achterwege gelaten worden. Wanneer je SEO juist toepast heb je de meeste kans dat jouw blog meer lezers gaat krijgen omdat het zoekmachines naar uw website zal sturen. Als je gebruik maakt van WordPress, raad ik aan om de Yoast SEO-plug-in te installeren. Deze plug-in is makkelijk in gebruik en helpt jou om zoekmachine optimalisatie juist toe te passen.

9. BLOGPOST NALEZEN EN OP FOUTEN CONTROLEREN

Ik raad ik je echt aan om je berichten meerdere keren na te lezen en te controleren op fouten voordat je de tekst publiceert.

Meestal schrijf ik de helft van een artikel en sla het op als concept. Dan lees ik het na en pas ik soms wat zinnen aan die toch niet lekker lezen. Of corrigeer ik zo nodig spelfouten. Dan ga ik verder met het uitwerken van de tekst, tussendoor lees ik nog eens na.

Wanneer de blogpost helemaal af is wacht ik soms nog een dag voordat ik het publiceer. Ik lees het dan nog eens na. Ja ik meen het, geloof me je gaat echt nog wel iets tegenkomen wanneer je weer met een frisse blik na gaat lezen. Klopt het uiteindelijk allemaal, dan kun je eindelijk op publiceren klikken.

Je kunt het werk nu aan de zoekmachines overlaten, maar dat kan even duren voordat de lezers komen. Of je kunt natuurlijk jouw blogpost via social media gaan promoten. Laat de lezers en/of potentiële klanten maar komen!

Maak jij altijd gebruik van 1 van deze 9 dingen die je moet doen met elke blogpost voordat je op publiceren klikt?

Lees ook: Blog beginnen voor als je graag wilt starten met bloggen.

Zou je graag wat meer informatie willen en meer willen leren hoe je een blog kunt opstarten vanaf het begin? Misschien is dan het “Ik wil bloggen” e-book iets voor jou. Hier staat alles in wat jij wilt weten.

Dit ga je onder andere leren:

  • Hoe je jouw eigen blog van het begin tot het eind op kunt zetten
  • Wat de benodigdheden zijn om jouw blog om te bouwen tot een business (€€€!)
  • Welke tarieven je kunt hanteren voor jouw blog, maar ook voor Instagram
  • Wat de beste manier is om een pitch te schrijven
  • Alles wat je moet weten over Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  • Hoe je telkens weer inspiratie vindt als blogger
  • Wat je kunt doen om jouw bezoekersaantallen te laten stijgen
  • Hoe jij jouw eerste samenwerking scoort én vervolgens blijft scoren

Kortom: alles wat je moet weten om een blog te beginnen & te laten groeien.

Het “Ik wil bloggen e-book” kost € 19,99

Uitgelichte foto via Shutterstock.

Aanbevolen artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.